Zadzwoń! 730 190 136

Jak zorganizować w sposób legalny konkurs na Facebooku?

Konkursy na Facebooku pojawiają się co chwilę. Niestety, wielu użytkowników serwisu nie jest świadomych tego, że ich  posty łamią nie tylko regulamin Facebooka, ale też polskie prawo. Zapytaliśmy eksperta AV Sp. z o.o. jakie warunki należy spełnić, by organizowany konkurs był zgodny z prawem.

Specjalista AV Sp. z o.o. informuje, że:

  1. Każdy konkurs musi posiadać regulamin i musi on być dostępny dla uczestników.
  2. Zadanie konkursowe musi być dostosowane do nagrody – nie może być ani zbyt trudne, gdy nagroda jest skromna, ani zbyt łatwe, gdy jest ona o dużej wartości.
  3. Zadania konkursowe muszą być kreatywne i zachęcać uczestników do działania i wymyślania – odpowiedzi uczestników będą wartościowe dla organizatora i mogą być też formą reklamy
  4. Organizator nie może zmuszać uczestników do wykonywania czynności takich jak udostępnianie postu konkursowego, oznaczania innych osób pod tym postem czy klikania buttonu „lubię”.
  5. Za losowanie zwycięzcy może zostać nałożona kara.

Tyle teorii. Co to oznacza w praktyce?

Ekspert AV Sp. z o.o. przypomina, że organizator, który  chce przeprowadzić legalny konkurs musi mieć na uwadze to, że nie wolno mu zmuszać uczestników do aktywności, która dotyczy jego strony lub innych użytkowników serwisu Facebook. Oznacza to, że nie może on stawiać uzależniać wzięcia udziału w konkursie od tego, czy uczestnik polubi post konkursowy, oznaczy osoby ze swojej listy znajomych czy udostępni post dalej. Jeżeli więc organizator umieścił zapis „polub nasz post konkursowy i oznacz 3 osoby, a wygrasz nagrodę”, to łamie regulamin Facebooka i konkurs z takim zapisem nie może się odbyć.

Specjalista AV Sp. z o.o. zwraca uwagę, że konkurs musi mieć też regulamin, w którym jest jasno określone kto jest organizatorem. Musi być również zawarta informacja, że organizatorem nie jest Facebook.

Musi być również umieszczony zapis o tym, w jaki sposób zostaną wybrani zwycięzcy konkursu. Absolutnie nie wolno losować zwycięzców. Organizator konkursu musi pozyskać zgodę na losowanie od Krajowej Izby Skarbowej – brak zgody KIS może skutkować karą sięgającą nawet kilku milionów złotych (zarówno dla organizatorów, jak i dla uczestników). W porównaniu do wielomilionowej kary krótka blokada czy nawet skasowanie konta nie wydaje się aż tak wysoką karą. Jednak, czy warto tracić rozpoznawalny profil, który został zbudowany ciężką pracą?

By zorganizować loterię należy:

  • Złożyć wniosek o zgodę na przeprowadzenie losowania
  • Wpłacić 10% wartości puli nagród – jest to opłata za wydanie zezwolenia
  • Osoba, która będzie nadzorować loterię musi posiadać Świadectwo Ministerstwa Finansów.

 

Jak powinien wyglądać legalny konkurs?

Przed opublikowanie konkursu należy się zastanowić, czy konkurs pasuje do wizji idealnego klienta. Konkursy są jednym z najskuteczniejszych sposobów na przyciągnięcie nowych obserwatorów, ale czy aktualni użytkownicy tego potrzebują?

Jeśli tak, to warto się zastanowić po co organizuje się konkurs. Najczęściej jego celem jest:

  • Zdobycie nowych obserwatorów i członków społeczności
  • Aktywizacja obecnych członków
  • Rozreklamowanie marki
  • Promocja nowego produktu czy usługi

Konkurs może również pomóc w poznaniu preferencji obecnych klientów/użytkowników

Idealne zadanie konkursowe.

Po pierwsze musi być w miarę łatwe. Zbyt trudne zadanie, które wymaga od uczestników sporego nakładu pracy i wysiłku, może spowodować, że będzie mało chętnych. Łatwe zadanie to może być dłuższy komentarz (opis jakiejś śmiesznej sytuacji), zabawne zdjęcie, film czy kolaż zdjęć.

Jednak, jeżeli nagroda jest bardzo atrakcyjna, to może ona rekompensować poziom trudności zadania i go usprawiedliwiać – inny stopień trudności konkursu będzie przy okazji vouchera do kosmetyczki, a inny dla nagrody w postaci wycieczki w ciepłe kraje.

Jeśli konkurs dotyczy marki i jej produktu czy gamy produktów, to zysk dla organizatora jest podwójny. Nie tylko ma reklamę, ale również może pozyskać informacje zwrotne o produktach – np. które cieszą się największą popularnością.

Przy okazji nagrody warto pamiętać, że nagroda rzeczowa z konkursu na Facebooku jest przychodem z innych źródeł, dlatego też od niej odprowadzić 10% podatek zryczałtowany (mówi o tym ustawa o podatku dochodowym dla osób fizycznych art. 30 ust. 1 pkt 2). Nie ma znaczenia, kto opłaci ten podatek – może go zapłacić organizator, a może uczestnik, wszystko zależy od zapisu w regulaminie.

Ważne! Z podatku zwolnione są nagrody o wartości nie przekraczającej 760 złotych i konkursy o tematyce sportowej, naukowej, artystycznej lub dziennikarskiej.

Podsumowując: organizacja konkursu na Facebooku tylko z pozoru jest prostym przedsięwzięciem. Jest wiele momentów, w których może dojść do złamania prawa czy regulaminu Facebooka, co może spowodować, że zwykła zabawa zmieni się w kosztowną.  Warto jednak organizować konkursy, gdyż można dzięki nim zyskać nowych fanów, rozreklamować markę i zyskać cenną wiedzę o swoich produktach z punktu widzenia użytkowników.

Ekspert AV Sp. z o.o. przypomina, że organizator konkursu będzie przetwarzał dane osobowe i nakłada to na niego obowiązki wynikające z ustawy z 28 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych. Co to oznacza?

Organizator jest zobowiązany do:

  1. Uzyskania zgody (nie może być domniemana) na rozsyłanie treści do uczestników konkursu
  2. Poinformowania osób, których dane zbiera o:
  • Adresie firmy, danych kontaktowych i pełnej nazwie,
  • Źródle przetwarzanych danych i podstawie prawnej przetwarzania,
  • Prawie dostępu do danych i do ich korygowania,
  • Celu oraz zakresie zbierania danych,
  • Odbiorcach danych osobowych,
  • Prawnie uzasadnionych interesach, które są realizowane przez administratora,
  • Ewentualnym zamiarze przekazania danych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej oraz o właściwych zabezpieczeniach i możliwościach uzyskania kopii danych
  • czasie, przez który dane osobowe będą przechowywane
  • prawie do żądania dostępu do danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub o prawie do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania  do przenoszenia danych
  • prawie do cofnięcia zgody w dowolnym momencie
  • prawie wniesienia skargi do organu nadzorczego
  • tym, czy podanie danych jest obowiązkowe, jakie są konsekwencje ich niepodania
  • tym, czy podanie danych jest wymogiem ustawowym, umownym lub warunkiem zawarcia umowy
  • zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji

 

Potrzebujesz informacji? Zapraszamy do kontaktu.