Od nowego roku na przedsiębiorcy będą regulować swoje zobowiązania podatkowe z tytułu VAT, PIT oraz CIT na jeden wspólny rachunek – tzw. mikrorachunek podatkowy.

Dotychczasowe rachunki, na które przedsiębiorcy dokonują wpłat z tytułu zobowiązań podatkowych, będą aktywne tylko do 31 grudnia 2019 roku. Oznacza to obowiązkowe korzystanie z mikrorachunku podatkowego już od 1 stycznia 2020 roku.

Każdy płatnik VAT, może już teraz wygenerować swój indywidualny numer mikrorachunku – będzie on nadany automatycznie dla każdego płatnika.

Przedsiębiorca musi jednak pamiętać, że pomimo możliwości wygenerowania numeru mikrorachunku już teraz, to wpłat będzie mógł dokonać dopiero od nowego roku.

W jaki sposób przedsiębiorca może wygenerować swój indywidualny numer mikrorachunku?

By wygenerować numer mikrorachunku należy wejść na stronę Ministerstwa Finansów i odszukać Generator mikrorachunku podatkowego – link dostępny jest przez całą dobę i można z niego skorzystać na telefonie czy tablecie.

Jak wygląda mikrorachunek?

Tak, jak zwykły rachunek, składa się on z 26 znaków – LK10100071222YXXXXXXXXXXXX.
Objaśnienie:

LK – liczba kontrolna,

10100071 – stała kombinacja liczb dla każdego mikrorachunku podatkowego, która wskazuje na numer rozliczeniowy NBP,

222 – stała kombinacja dla każdego mikrorachunku podatkowego, która wskazuje na numer uzupełniający NBP,

Y= 2 – w przypadku NIP,

XXX XXXX XXXX – to NIP uzupełniony na końcu o zera tak, by numer mikrorachunku podatkowego miał 26 znaków.

Korzyści jakie wynikają z posiadania mikrorachunku:

• jeden i niezmienny rachunek dla podmiotu, na który będą przelewane zobowiązania podatkowe z tytułu VAT, PIT i CIT,
  • numer mikrorachunku podatkowego nie ulegnie zmianie wraz ze zmianą właściwego urzędu skarbowego na skutek zmiany miejsca zamieszkania lub siedziby firmy,
  • numer mikrorachunku będzie dostępny zawsze i wszędzie, bez względu na urządzenie z którego będzie się korzystać,
  • zmniejszy się ryzyko pomyłki przy wprowadzaniu numeru rachunku,
  • czas oczekiwana na zaświadczenia o PIT czy VAT będzie krótszy,
  • płatności VAT, PIT i CIT będą obsługiwane o wiele szybciej.

Ważne!

Ministerstwo Finansów informuje, że pojawiają się inne generatory mikrorachunków niż publikowany na stronie Ministerstwa. Informuje także o wysyłaniu numeru mikrorachunku mailem lub smsem. Są to próby oszustwa i wyłudzenia danych, dlatego też trzeba zachować ostrożność i  nie korzystać z nich.

Potrzebujesz pomocy? Zapraszamy do kontaktu